Prezent musi być z logo
27-01-2015Przedsiębiorca, który wręcza klientowi próbki towarów jako upominki, musi zadbać o to, żeby były one opatrzone jego logo. W przeciwnym razie nie może zaliczyć wydatków do kosztów uzyskania przychodów – wyrok NSA z 1 października 2014 r. (sygn. akt II FSK 2463/12).
Spółka na potrzeby reklamy wydaje swoim kontrahentom oraz do własnych salonów sprzedaży wyroby sanitarne przez nią wyprodukowane. Spółka wystąpiła o interpretację, czy wydatki związane z przekazywaniem kontrahentom oraz do własnych salonów sprzedaży zakupionych wyrobów są kosztami uzyskania przychodów. Sama stanęła na stanowisku, że wydatki takie są kosztem podatkowym, a naliczony podatek należny może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) updop.Stanowisko organów podatkowych
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Wskazał, że jej działania nie spełniają funkcji reklamowej. Przekazywanie zakupionych wyrobów nie zmierza bowiem do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku czy poznania cech jakościowych oferowanych przez spółkę wyrobów. Z wniosku nie wynikało bowiem, aby zakupione przez spółkę wyroby sanitarne, wydawane następnie jako próbki, posiadały jej logo, były związane z jej firmą lub znakiem. W efekcie ich wydanie nie wpływa na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez spółkę towarami. Tym samym nie może wpływać na zwiększenie jej przychodów. Organ uznał, że wydatki poniesione przez spółkę – związane z zakupem towarów (wyrobów sanitarnych) wydawanych kontrahentom jako próbki – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.